Verwijder achtergrond
  • Home
  • Press room
  • OFFICIëLE OPENING VAN CREATIS: MAAK KENNIS MET DE JONGE CULTUURONDERNEMERS IN BELGIË EN DE NIEUWE PARTNERS

OFFICIëLE OPENING VAN CREATIS: MAAK KENNIS MET DE JONGE CULTUURONDERNEMERS IN BELGIË EN DE NIEUWE PARTNERS

CREATIS opent, samen met ING en KissKissBankBank, de eerste incubator voor Belgische ondernemingen in de culturele en creatieve sector.

CREATIS – broedplaats voor culturele ondernemers, staat volledig in het teken van ondernemerschap en innovatie in alle cultuurdomeinen: media, audiovisueel, animatie, muziek, architectuur, internetcultuur, reclame, mode, beeldende kunsten, fotografie, culinaire kunsten, kunstberoepen, ontwerp, pers, radio, erfgoed, uitvoerende kunsten, publieke kunst… Met de steun van ING België wil CREATIS de ontwikkeling van ondernemingen uit de culturele en creatieve sector begeleiden en versnellen. De incubator is gevestigd in het ING Art Center aan het Koningsplein, dat al de door ING België georganiseerde tentoonstellingen herbergt en zo op de Kunstberg een plek van permanente dialoog met de stad en de maatschappij in hartje Brussel wordt. 

GESLAAGDE OPROEP VOOR PROJECTEN EN NIEUWE PARTNERS

Dit initiatief werd van bij de start enthousiast onthaald.

Sinds de eerste persconferentie in december 2016 hebben meer dan honderd kandidaten een dossier gedownload. Dat toont aan dat de kunst-, cultuur- en creatieve sector, ondanks zijn enorme publieks- en commerciële potentieel, behoefte heeft aan specifieke begeleiding om zich ten volle te kunnen ontplooien.

Er sloten zich ook nieuwe partners bij het project aan. De startende ondernemingen kunnen immers rekenen op twee nieuwe partners die zich vanaf nu ook achter het project scharen: GOOGLE en ST’ART INVEST. .

Van links naar rechts: Edouard Meier, Directeur Creatis Bruxelles, Didier Reynders Vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Stéphan Salberter, Head of Corporate Communications and Relations ING België.

EEN PROGRAMMA OP MAAT

Het programma dat CREATIS uitdacht, is toegespitst op de behoeften van start-ups: zij volgen niet alleen een door CREATIS uitgewerkt opleidingstraject, dankzij de expertise van ING kunnen ze ook rekenen op advies, hun ideeën verder uitdiepen, andere ondernemers ontmoeten en evenementen opzetten in het ING Art Center; KissKissBankBank, dat al meer dan 800 projecten in België hielp financieren, reikt zijn culturele ecosysteem aan; GOOGLE biedt de incubator een brede waaier van technologische oplossingen en ST’ART INVEST, een fonds voor investeringen in de creatieve sector, adviseert de ondernemingen bij hun ontwikkeling. De internationale schaal van CREATIS, dat ook in Frankrijk aanwezig is, helpt bovendien de ondernemingen ook internationaal actief  tot stand te brengen.

DE GESELECTEERDE ONDERNEMINGEN

In drie selectierondes koos de jury ondernemingen uit de creatieve en culturele sector die willen groeien. Er werd voorrang gegeven aan ondernemingen die een innovatieve activiteit ontwikkelen op digitaal vlak en werken aan projecten die kunnen worden uitgespeeld op de Europese en internationale markten, en waarvan de oprichters over de grenzen van sectoren en werkwijzen heen denken.

Airplane Mode is een vereniging die tot doel heeft de lokale cultuur en kunstenaars te promoten, te producen en te verspreiden. Dat doet het via twee grote activiteiten. Enerzijds organiseert het allerlei evenementen, zoals concerten, voorstellingen of tentoonstellingen. Anderzijds maakt en deelt het content via een mediaplatform.
(https://airplanemode.be/ )

BeMuseum. De oprukkende digitalisering dwingt musea tot ingrijpende veranderingen. De uitdagingen zijn talrijk en vaak voor alle instellingen dezelfde. Het is dan ook raadzaam om uitwisseling van goede werkwijzen en samenwerking te stimuleren. BeMuseum wil een netwerk vormen van en voor Belgische museumprofessionals. Door te focussen op vernieuwing wil het een ruimte voor dialoog creëren, de solidariteit tussen musea versterken en samenwerking aanmoedigen. (http://bemuseum.be/ )

Big Boy Systems ontwikkelde een camera, Third-I. Het nam er een patent op en wil hem nu commercialiseren. De draagbare camera maakt het mogelijk om de subjectieve auditieve en visuele ervaring van de gebruiker te delen. Hij maakt bijzonder meeslepend audiovisueel materiaal door 3D-beelden en binauraal geluid te combineren. De mogelijke toepassingen zijn legio. (http://www.bigboysystems.com )

Delitoon. Delitoon – nieuw en uniek in Europa – vond een nieuwe manier uit om strips te lezen op het internet. Vanuit de overtuiging dat beeldschermen ook geschikt zijn als medium voor strips, biedt Delitoon striptekenaars en lezers een ontmoetings- en uitwisselingsplek aan, die is geïnspireerd op een Koreaans model. Webtoon bewees al dat het mogelijk is om strips te maken die zijn aangepast aan het medium internet. (http://www.delitoon.com )

Divercities is een nieuwe cultuurgids, waarin elke aanbevolen locatie of activiteit gepaard gaat met een multimediale playlist (muziek, filmpjes, games, podcasts, krantenartikelen enz.). Het is een leuke en interactieve manier om op de hoogte te blijven van de culturele actualiteit in Brussel en het buitenland. Bovendien is de mobiele app volledig gratis! (http://divercities.eu/ )

FOMO. F(ear) O(f) M(issing) O(ut) is een innovatieve online cultuuragenda. FOMO is gekoppeld aan de evenementen in Facebook en reikt een selectie van de beste culturele ‘events’ in Brussel aan. De ‘wall’ vol affiches is een ideale plek om nieuwe artiesten, galerieën, tentoonstellingen, concerten enz. te ontdekken. De personaliseerbare filters garanderen dat de gebruiker nooit meer een belangrijk evenement in de hoofdstad mist. Fomo.be ging half februari 2017 online. Binnenkort worden ook andere steden opgenomen in de online agenda. (https://fomo.be/ )

FTRSND (Future Sound) is een collectief van muzikanten en ondernemers die zich toeleggen op elektronische muziek. Het stimuleert een ecosysteem dat kunstenaars en muziekbedrijven samenbrengt, stelt muzikanten in staat om hun artistieke en commerciële vaardigheden aan te scherpen en ontwikkelt ondernemingsprojecten voor opkomende muzikanten. Het ligt onder meer ten grondslag aan de Brussels Electronic Marathon. (https://www.ftrsnd.com/ )

Museomix is een open en diverse gemeenschap van mensen die gepassioneerd zijn door cultuur, technologie en innovatie, en die dromen van een open, digitaal en participatief museum. Museomix, dat zijn cultuurbemiddelaars, doe-het-zelvers, designers, ontwikkelaars, grafici, communicatiespecialisten, kunstenaars, schrijvers, wetenschappers… die elkaar treffen in een museum voor een creatieve, intensieve en feestelijke driedaagse. Vanuit de diversiteit van hun ideeën, visies en expertise bedenken en bouwen zij samen, in verschillende teams, innovatieve vormen van cultuurbemiddeling met als doel ‘het museum anders te beleven’. Museomix is een internationaal gebeuren: elk jaar nemen deelnemers begin november hun intrek in verschillende musea over de hele wereld. In november 2016 vond Museomix plaats in 17 musea in 15 steden uit 5 landen. (http://museomix.be/)

Nationa(a)l is een Brussels bureau dat instaat voor de productie en artistieke leiding van opkomende en gevestigde Belgische talenten (mode, design, muziek, drukwerk, film, gastronomie, beeldende kunst, digitale kunst, dans) en brengt hen in contact met merken, bedrijven en het publiek. Wij geven advies en produceren de beste content en kunstproducten, werken unieke belevingen uit en bieden diensten aan als curator. België is buitengewoon rijk aan creatief talent. Daarom stelt Nationa(a)l zich tot doel hen in contact te brengen met merken, bedrijven en het publiek via drie basisactiviteiten: het Nationa(a)l Creative Agency, de Nationa(a)l Pop-Up Store en de Nationa(a)l Talent Hole. (http://www.nationalstore.be/ )

Poolpio is een audiovisueel productiehuis dat zich toelegt op virtual reality. Het maakt 360°-films voor bedrijven en het grote publiek, en ontwikkelt zijn eigen productiematerieel. Het verzorgt ook de productie voor Experience, het eerste virtualrealityfestival in België. (http://poolpio.com/

Poppositions is een hoogstaande kunsthappening op de scheidingslijn tussen tentoonstelling en beurs. Poppositions  ontstond in 2012 en biedt opkomende organisaties die zich tijdens de kunstbeurzenweek willen tonen een degelijk en betaalbaar alternatief. Van 20 tot 23 april  2017 is het ING Art Center de gastheer. (https://www.poppositions.com/ )

Stéphanie Anspach. Hoewel Stéphanie Anspach, autodidacte en visionair, nog maar 24 jaar is, leverde het label dat haar naam draagt al zijn vijfde collectie af. Die is een uiting van haar maturiteit en haar aangeboren talent voor grafische verfijning. Een jaar nadat ze werd uitgeroepen tot ‘Grootste modetalent van het jaar’ legt ze zich toe op wollen truien – ‘made in Belgium’ – en blijft haar motto ‘Less is mode’. (http://stephanieanspach.be/ )

Dogstudio, Superbe en KIKK zijn drie structuren die samen een complementair creatief ecosysteem vormen. Dogstudio is een digitaal agentschap dat al tal van internationale prijzen won. Het ontwerpt websites, communicatiecampagnes, applicaties en interactieve online-ervaringen. Superbe bouwt interactieve fysieke installaties voor evenementen en communicatiedoeleinden. Naast zijn commerciële opdrachten doet de studio ook aan onderzoek en ontwikkeling en aan artistieke creatie. KIKK is een vzw die kunst, wetenschap en technologie met elkaar in aanraking brengt. Dat doet het door evenementen te organiseren – zoals het jaarlijkse KIKK Festival in Namen – educatieve projecten te ontwikkelen, advies te geven en de productie waar te nemen voor artiesten. KIKK is ook een van de stichtende partners van TRAKK, de creatieve hub en fablab in Namen, en van het Smart Gastronomy Lab, waar gastronomie, wetenschap en technologie samenkomen. (Superdog : http://www.dogstudio.be; KIKK festival : http://www.kikk.be/2016 ; Superbe : http://superbe.be )

Walden gebruikt duurzame materialen en technieken om dagelijkse voorwerpen opnieuw uit te vinden en zo ecologische bouwoplossingen met elegantie te verzoenen. Het bedrijf ontwikkelt duurzame interieurs – het maakte onder meer de binneninrichting en het meubilair voor CREATIS Brussel. (http://www.waldenproject.be/ )

INTERNATIONALISERING EN SYNERGIE: DE EERSTE SUCCESSEN

De jonge ondernemingen namen nog maar pas hun intrek in de incubator, en de eerste resultaten en samenwerkingsverbanden met partners zijn al een feit. Wat internationalisering betreft, bijvoorbeeld, is een van de ondernemingen, Divercities, voortaan zowel aanwezig in CREATIS Parijs als in CREATIS Brussel om zijn Europese ambities kracht bij te zetten. Delitoon zal eveneens in Brussel en Parijs in de loop van februari een verregaand partnership met de Chinese berichtendienst Weibo aankondigen, waarmee het zijn boodschap op grotere schaal kan verspreiden.

In Brussel draait ook de samenwerking met het ING Art Center op volle toeren. Zo zal de kunstbeurs Poppositions plaatsvinden in het ING Art Center van 20 tot 23 april – een blijk van het engagement van ING België om de startende ondernemingen te steunen. Het ING Art Center staat ook centraal in de Creative Tours, die zijn geïnspireerd op de Tech Tours die CREATIS Parijs organiseert. Die hebben tot doel grote bedrijven in contact te brengen met alle culturele spelers gelegen aan de Kunstberg  die met innovatie bezig zijn. 

Elk van die synergiën sluit aan bij de doelstellingen van de incubator: groei en internationalisering. Ze bewijzen het enorme potentieel van de sector, die gewoon een duwtje in de rug nodig heeft. Dat is de opdracht die CREATIS dit jaar nastreeft.

***

Voor meer informatie:
Creatis België, Edouard Meier, Directeur:  edouard.meier@kisskissbankbank.com

Persdienst ING België: + 32 2 547 24 84 of pressoffice@ing.be
Volg ons op www.ing.be/over of Twitter: @INGBelgieNews en @INGBelgiqueNews

Persdienst KissKissBankBank: charlotte.richard@kisskissbankbank.com

Afbeeldingen: Pictures Creatis-ING


***

Over:

CREATIS is een in 2012 opgericht platform dat zich toelegt op ondernemerschap en innovatie in cultuur en de creatieve sectoren: media, audiovisueel, animatie, muziek, architectuur, internetcultuur, reclame, videospellen, mode, beeldende kunsten, fotografie, culinaire kunsten, kunstberoepen, ontwerp, pers, radio, erfgoed, uitvoerende kunsten, publieke kunst… Het wil de ontwikkeling van ondernemingen in de culturele sector begeleiden en versnellen door ze niet alleen een flexibele werkruimte te bieden die de groei van hun activiteiten volgt, maar ze ook te integreren in een stimulerend ecosysteem en begeleiding op maat door deskundigen en vlotte toegang tot financiering aan te reiken.

ING België nv biedt al haar klanten een breed assortiment financiële producten en diensten aan via het distributiekanaal van hun keuze. ING in België telt 9.366 VTE’s (december 2016) en is onderdeel van ING Bank nv, dat 33 miljoen particuliere, professionele en institutionele klanten bedient in meer dan 40 landen in Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Azië en Australië.

KissKissBankBank is de Europese marktleider in crowdfunding met het oog op internationale creatie en innovatie. Het heeft tot doel de internationale onafhankelijke creatie te bevorderen door duizenden creatievelingen de mogelijkheid te bieden om bij het brede publiek geld in te zamelen met behoud van het volledige intellectuele eigendom op hun projecten. KissKissBankBank is een onvervalste en aanstekelijke bron van optimisme: ‘Bevrijd de creativiteit!’ KissKissBankBank werd in september 2009 opgericht door Ombline le Lasseur, Vincent Ricordeau en Adrien Aumont.

GOOGLE werd in september 1998 opgericht door Larry Page en Sergey Brin. Sindsdien groeide het uit tot een bedrijf met meer dan 50.000 werknemers en een brede waaier van producten, zoals Google Search, Maps, Ads, Gmail, Android, Chrome en YouTube. In oktober 2015 werd GOOGLE een dochteronderneming van moedermaatschappij Alphabet. Meer informatie over Alphabet vindt u hier (https://abc.xyz/).

ST’ART INVEST. Het investeringsfonds ST’ART INVEST is een financieel vehikel dat Brussel en Wallonië in 2009 samen oprichtten om de ontwikkeling van de creatieve economie te ondersteunen door de winstgevendheid en het groeivermogen van kmo’s op te krikken. Vandaag heeft het fonds 17 miljoen euro kapitaal. De aandeelhouders van ST’ART INVEST zijn de Fédération Wallonie-Bruxelles, het Waalse Gewest en Finance.Brussels (de gewestelijke investeringsmaatschappij van Brussel). ST’ART INVEST richt zich op kleine en middelgrote ondernemingen, inclusief vzw’s. Het fonds draagt bij tot de oprichting van ondernemingen en de ontwikkeling van bestaande structuren, bijvoorbeeld met het oog op een nieuw project, de ontwikkeling van een product of de verovering van nieuwe markten. Het kan zowel kredieten verstrekken als participeren in het kapitaal. ST’ART INVEST investeerde al 9.300.000 euro in 46 bedrijven.

Follow ING on